Kambing Kampung Meragut

Assalamu'alaikum Wrmbth, Tuan tuan penternak sekalian. Saya nak minta sedikit panduan dalam melepaskan kambing ke bawah ni. Saya dah dengar macam2 teori dan mitos jadi mari senaraikan semua Do's and Don'ts dalam melepaskan kambing meragut ni. Selepas ada bank idea ni, insyaallah boleh cuba asingkan pula mana yang benar dan mana pula yang mitos. Bukan susah kalau semua orang sumbangkan idea. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit bukan?

Sebelum tu, ini sedikti gambar kambing kampung kacang saya yang keluar meragut rumput. Saya lepaskan seawal 8 pagi sebab tuan lamanya dah buat macam tu. Usaha doa dan tawakal juga pada kesihatan kambing. Apa yang pasti, saya mahukan kambing cukup senaman dan cahaya matahari. Manusia tak bersenam dan disuap dengan makanan segera pun pasti tak sihat dalam jangka masa panjang kan.

kambing aqiqah
Lihat tuan2, banyak2 daun dia sebat daun ubi dulu, habis gondol pokok ubi ni. Memang ketagih Condensed Tannin betul

kambing aqiqah
Semua geng kampung ada dalam gambar. Kambing aku yang lain nampaknya masih tak boleh menerima kehadiran kambing baru ni, kambing lama pergi ragut kawasan lain

Jadi aku mula dulu setakat yang aku tau,
1. Jangan lepaskan kambing makan waktu pagi sewaktu rumput basah lagi kerana kambing akan kembung dan rumput akan tercemar dengan cacing.

Maklumat diatas ini melalui pembacaan dan pengalaman yang sedikit hanya benar bagi kambing import seperti boer dan jamnapari. Kambing tempatan seperti kambing kampung dan kacukan dengan darah tempatan nampaknya mempunyai daya tahan.

2. Getah daripada pokok ubi akan menyebabkan kambing kembung, perlu dilayukan sedikit supaya kamgetah kering

Setakat ni, kalau kambing cukup senaman, masalah kembung dapat deselesaikan. Paling tidak pun bagi minum ENO atau soda bikarbonat

3. Jangan lepaskan kambing pada satu kawasan yang sama saja

Setakat ni, kambing aku memang tak suka makan tempat yang sama. Kambing makan pucuk saja jadi apabila pucuk di kawan tersebut habis maka mereka akan meragut rumput di tempat lain. Kalau kawasan ragut kecil memang mencabar ni. Tak pa, aku ada rancangan lain, baja kambing yang telah siap akan aku taburkan ke kawasan ladang. Insyaallah cepat tumbuh sebab subur rumput2 tu.


Jadi tuan2, ada apa2 lagi yang baik dan tak baik kita lakukan. Insyaallah matlamat low input husbandry tu memang menjadi keutamaan

Comments

  1. Assalamualaikum..tebal btul rumput tu.mmg puasla kmbg tu mragut..luas jgak kwsn mragut ko nih..mmg bleh bt semi intensif la nih ye..

    ReplyDelete
  2. Btul tu lain pdang lain belalang,lain lubuk lain ikannya..mslh d klang mybe xsme d keratong..aku duk tgh pkir kalu kmbg aku 300ekor mcm alwi..ckp ke mknan die utk mragut.wpun ldg swit luas..tp ldg swit kne replanting nnti cmner..wpun 20thn lg nk hdapi.mybe kne ade kwsn rgut sndri or rmput napier..aii botak kpale cmni.hehe..

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum

Popular Posts