MB Perak mahu isu sembelih lembu bunting diselesai

MB Perak mahu isu sembelih lembu bunting diselesai Link Asal

27/07/2011 4:51pm
IPOH 27 Julai – Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir hari ini mengarahkan satu pendekatan dicari bagi menyelesaikan isu penyembelihan lembu bunting supaya satu keputusan terbaik dapat dicapai oleh pihak yang berkenaan.

Beliau berkata, perkara itu perlu dilihat dengan lebih terperinci dengan mendengar penjelasan kedua-dua pihak iaitu Jabatan Perkhidmatan Veterinar Perak, penternak dan peniaga daging supaya mereka berpuas hati dengan keputusan yang akan diambil.

“Di peringkat Jabatan Veterinar sudah wujud satu pekeliling yang menyebut tentang larangan menyembelih lembu bunting. 

“Larangan ini bukan sahaja atas nama etika malah atas nama perikemanusiaan namun ada pihak penternak dan penyembelih pula mengatakan mereka tidak tahu mengenai keadaan lembu yang disembelih sama ada bunting atau tidak,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan kempen Kibar Jalur Gemilang peringkat negeri di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas bantahan penternak, pengedar dan penjual daging segar terhadap notis larangan penyembelihan lembu bunting dan masih produktif oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar Perak bagi mengelak unsur kekejaman terhadap haiwan itu serta menjejaskan populasi serta bekalan daging segar pada masa depan. – Bernama

Comments

Popular Posts