Balik Papan import Kambing Qurban dan Lembu

Balikpapan Datangkan 2.800 Lembu dan 1,200 Kambing

BALIKPAPAN-MICOM: Kerajaan Kota (Pemkot) Balikpapan, Kalimantan Timur, mendatangkan sebanyak 2.800 lembu dan 1,200 kambing untuk memenuhi keperluan masyarakat pada saat perayaan Aidil Adha tahun 2011 ini.

Jumlah tersebut sama seperti tahun lalu. Pasalnya, hingga kini Peternak Balikpapan belum boleh memenuhi keperluan daging lembu dan kambing di Kota Balikpapan.

Lembu dan kambing tersebut didatangkan dari beberapa daerah di Indonesia. Di antaranya Nusa Tenggara Barat, Nusa Tenggara Timur, Sulawesi Barat, dan Gorontalo.

"Selama ini memang kami selalu mendatangkan lembu dan kambing dari luar daerah untuk memenuhi keperluan masyarakat. Untuk Aidil Adha tahun ini, kita mendatangkan 2.800 ekor lembu dan 1,200 ekor kambing," kata Ketua Pegawai kehaiwanan dan Peternakan Pejabat Pertanian, Kelautan dan Perikanan (DPKP) kota Balikpapan, Budijanto, kepada Media Indonesia, Isnin (10/10).

Namun kata Budijanto, sebelum diedarkan, lembu dan kambing tersebut perlu dikuarantin terlebih dahulu, untuk memastikan haiwan-haiwan tersebut bebas dari penyakit.

"Sapi dan kambing yang datang akan terus dikuarantin, sehingga kami boleh memastikan haiwan-haiwan itu sebelum diedarkan layak untuk di konsumsi masyarakat," terangnya.

Beliau berkata, lembu dan kambing yang diditribusikan akan diberikan sijil bebas penyakit dan layak diambil. Lembu dan kambing yang tidak mempunyai sijil akan ditarik dari pasaran.


"Jadi semua lembu dan kambing yang masuk Kota Balikpapan akan diberi sijil bebas penyakit dan layak diambil. Kita akan lakukan razia. Jika nanti ditemukan ada lembu dan kambing yang belum mempunyai sijil, maka akan ditarik," tegasnya
seraya menambah Bandar Balikpapan setiap tahun memerlukan sekitar 10 ribu ekor lembu.

Di Kota Balikpapan, ladang lembu berpusat di kawasan Balikpapan Timur dan Balikpapan Utara. Di Balikpapan Selatan terdapat 224 pemelihara lembu potong dan ternakan. Sebanyak 1.418 ekor lembu dan 26 ekor kerbau di Teritip.

Sedangkan Balikpapan Utara dengan jumlah 152 pemelihara lembu dengan 968 ekor lembu dan 44 ekor kerbau. (SY/OL-3)

LINK ASAL ARTIKEL. Terima Kasih media Indonesia 

Dibawah ini saya sertakan video perlaksanaan kambing qurban di Indonesia

Ini pula video cara-cara menyembelih Kambing qurban khusus bagi mereka yang berhasrat melakukannya Hari raya Aidil Adha 2011 ini.

Sama-samalah kita berkorban tidak kira dimana sahaja untuk mendapat keberkatan ilahi

Comments

Popular Posts