TAK JUMPA APA YANG DICARI? ISI CARIAN DIBAWAH ATAU KLIK IKON DITEPI HUBUNGI 0192653791

Kambing dan Tarbiyah

>> Wednesday, January 26, 2011

Assalamualaikum Wrmbth,

Kerjaya sebagai penternak kambing memang mencabar. Bukan untuk dicuba kecuali oleh insan berhati waja.

Baru tadi saya terjumpa nukilan menarik dari seorang anak penternak kambing. Memang kena batang hidung sendiri. :) Link Asal Artikel. Doakanlah kami terus istiqamah menjalankan tanggungjawab fardhu kifayah ini.

KAMBING DAN TARBIYAH?
Kambing?tarbiyah? apa kaitan kambing dengan tarbiyah? Kenapa Allah ‘menakdirkan’ Rasulullah menjadi penggembala kambing?kenapa tidak lembu ke,ayam ke,itik ke. Persoalan ini telah bermain dalam kotak mindaku semenjak dari aku mempelajari sirah Rasulullah masa kecik-kecik lagi. Alhamdulillah, baru kini aku mendapat jawapannya.

Percutian selama 4 bulan ini benar-benar mencabar kesabaranku lantaran ketiadaan perancangan bagi memenuhi percutian panjang ini, lantas daku meminta kerja kosong dari bapa ku,di samping mengisi masa cuti,dapat juga membantu ekonomi keluargaku,tak begitu?

Alhamdulillah,sementelah dua bulan percutian ini,pelbagai pengalaman yang dapat kutimba (walaupun mungkin tidak sebanyak sahabat-sahabat yang lain) selama berada di kandang kambing kepunyaan bapaku (kecil-kecilan je)

Pabila ku bandingkan kepayahan menjaga kambing ini dengan pengalaman Rasulullah menggembala kambing ini,dapatlah aku fahami mengapa baginda menggembala kambing. Bila menternak kambing :

Tiap-tiap hari kena bagi susu(bagi anak-anak kambing yang kehilangan ibu atau ibu tak mahu menyusu)

Jangan ingat manusia je yang tidak ambil peduli anaknya, kambing pun macam tu

-Kalau tidak menyusu botol pun,kena ikat ibu yang tak nak menyusu anaknya pas tu paksa dia susukan anaknya,kena perah lagi kantung susu ibunya supaya anaknya dapat hisap(hai...payah..payah)

-Tiap-tiap hari nak kena potong rumput nak bagi makan kambing lagi...

-Hari-hari kena bagi makan makanan die,berguni-guni plak tu,dah lah kene amik kat Gong Badak,K.Terengganu,minyak lagi,jauh tu...hai,syusyah...syusyah

-Kalo yang anak pulak,kena belai-belai lagi...

-Hari-hari kena check,kot2 ada yang cedera,bukan seekor,tapi beratus-ratus

-kebersihan sekor-sekor plak nak kene jage,kalo tak nanti kena jangkitan kulat,kurap dan ulat

di sini dinyatakan tujuan penulisan ini bukan untuk menagih simpati apatah lagi untuk berbangga,tapi apa yang ingin kusampaikan dari buah pemikiranku ini,berdasarkan pengalaman kami sepanjang terlibat dalam bidang ini.

Tiada kata yang dapat digambarkan akan betapa payahnya menjaga kambing-kambing ini,kadang-kadang tergambar di fikiranku akan kepayahan baginda Rasulullah menjadi gembala kambing sebelum dilantik menjadi rasul,agaknya mungkin kerana kepayahan menjaga kambing melatih Baginda menjadi pemimpin yang teragung, ditambah lagi dengan kaedah kuno tanpa kandang,dengan pemangsanya di mana-mana,kesukaran mengawalnya,macam-macamlah.

Dalam erti kata yang mudah,Rasulullah menjadi ‘pemimpin’ kambing dulu sebelum di angkat menjadi pemimpin manusia. Mungkin tidak mustahil jika suatu hari nanti akan muncul seorang pemimpin dari seorang penternak kambing ataupun anak seorang penternak kambing.

Tak heranlah kenapa Allah mentarbiah Baginda dengan mengembala kambin
g dulu,rupa-rupanya kambing pun macam manusia,macam-macam perangai. Sampaikan bapaku sendiri mengeluh betapa susah nak jaga kambing ni,kadang-kadang sampai nak jual semua kambing ni...

blog comments powered by Disqus

About This Blog

Lorem Ipsum

Disclaimer (Penafian)


Sebarang pihak yang minat menerbitkan semula artikel didalam http://kambinghalal.blogspot.com hendaklah mendapat kebenaran bertulis (Emel atau telefon) dari Pemilik blog ini atau ahli lembaga pengarahnya sebelum meletakkannya di laman mereka.

Artikel yang ditulis di blog ini adalah berdasarkan keadaan semasa ia ditulis. Keadaan yang sama mungkin tidak berlaku selepas artikel diterbitkan.

Sebarang komen dari pembaca hendaklah disertai nama sebenar dan emel mereka. Pembaca yang tidak mematuhi perkara ini tidak akan diterbitkan. Sebarang Artikel yang diambil tanpa kebenaran dan tidak menyalin kembali pernyataan ini tidak mendapat izin dari kami tidak berhak membawa isu kemuka pengadilan dan tidak akan bertanggunjawab atas sebarang implikasi.

Wallahua'lam















  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP