Petua Panggang Daging Kambing

Assalamualaikum Wrmbth,

Mari-mari sediakan perkakas memanggang daging kambing. Hari ini saya akan kongsikan artikel tentang kaedah memanggang untuk hasil terbaik. :) Selamat mencuba. Link asal artikel SINI



KAEDAH BETUL PANGGANG DAGING DAN AYAM


SEBELUM anda panggang daging atau ikan dalam ketuhar, panaskan ketuhar lebih dahulu dan suhunya mestilah tinggi.

Dengan cara ini, bahagian luar daging segera kental dan menyelamatkan cecair di dalamnya daripada sejat.

Selepas 10 hingga 20 minit, barulah turunkan suhu ketuhar dan teruskan memanggang hingga seluruh daging masak.

Sesetengah jenis daging perlu sering dipupuk dengan cecair agar ia tidak kering tetapi bahagian daging yang banyak lemak, tidak perlukan anda berbuat demikian kerana lemak tersebut cukup untuk membekalkan cairan untuk memasaknya.

Jika anda panggang ayam, mulakan dengan menaruhkan ayam tersebut dalam keadaan tiarap dan selepas separuh masak, barulah diterlentangkan untuk membolehkan jus dan lemaknya mengalir ke dalam daging di bahagian dadanya.

Tetapi anda perlu lebih dahulu pastikan yang anda menggunakan dulang dengan saiz yang betul untuk daging yang anda panggang sebab jika dulangnya terlalu besar, makanan yang anda panggang mudah hangus dan jika terlalu kecil pula, daging yang dipanggang akan melekat pada bahagian tepi dulangnya.

Sementara dulang yang terlalu rendah akan menyebabkan ketuhar anda kotor akibat percikan daripada cecair dan lemak daging dan jika dulangnya terlalu dalam, cecair yang terkumpul akan menyebabkan daging anda menjadi daging kukus dan bukan panggang

Comments

Popular Posts