Harga Kambing Akikah

Harga Kambing Golek Akikah

Assalamu'alaikum Wrmbth,

Harga Kambing Aqiqah / Akikah dan Korban / Qurban TELEFON atau SMS 0192653791
 Kambing yang digunakan bagi tujuan akikah dan qurban hendaklah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syariat agama islam. Kambing ini mestilah telas salin giginya ataupun berusia 2 tahun. Terdapat pengecualian bagi kambing baka boer yang dibolehkan sembelihan aqiqah apabila usianya 6 bulan. Harga kambing bergantung pada harga semasa, maklumat lanjut adalah seperti tertera dibawah:
  • Harga kambing aqiqah dan qurban semasa dengan pakej sembelih lapah dan hantar adalah daripada julat RM750-800 (Bergantung pada harga semasa dan harga ini boleh berubah dengan kenaikan harga minyak dan tukaran matawang asing) 
Sate Kambing memang digemari ramai
daging kambing
Harga Kambing bergantung kepada keadaan semasa

Fatwa berkenaan umur kambing boer ini dijelaskan berikut. . Syarat-syarat lain kambing bagi tujuan ini adalah seperti berikut:
  • Kambing ini sihat dan bebas dari penyakit yang mengurangkan dagingnya
  • Kambing tidak mempunyai kecacatan seperti tempang

Harga Kambing Daging

Harga kambing dipasaran tempatan terbahagi kepada 2, daging beku import ataupun daging kambing segar. Harga Kambing beku import lebih murah daripada harga kambing segar tempatan kerana daging segar mempunyai rasa yang lebih manis dan lembut. Tambahan pula, kambing bagi tujuan daging hendaklah berusia dalam lingkungan 12 bulan dan mempunyai kandungan kolestrol yang rendah dibandingkan dengan daging lembu. Harga kambing ini bergantung pada harga semasa yang ditetapkan ole FAMA. Pertanyaan anda amat dialu-alukan.
Harga Kambing
Kambing yang gemuk disembelih untuk dagingnya

Harga Kambing bagi Ternakan (Harga Kambing Baka)

Kambing bagi ternakan mempunyai harga kambing yang lebih mahal daripada aqiqah / akikah dan jualan. Ini kerana kambing ini digunakan bagi tujuan pembiakan. Kambing jantan yang digunakan untuk penternakan adalah istimewa dan mempunyai harga yang mahal kerana anak hasil dari kambing ini berkemungkinan besar kembar 2, 3 dan mungkin 4 ekor. Perkembangan berat anak kambing baka baik juga lebih pesat daripada kambing lain. Kambing yang memuaskan tumbesarannya akan dijadikan kambing pedaging (untuk dagingnya dan akikah) dan bagi yang mempunyai tumbesaran cemerlang disimpan rapi dan dilatih menjadi kambing baka. Kebanyakan jantan yang dipiih menjadi baka adalah Kambing Boer Full blood (Baka Boer dominan) dan Jamnapari. Harga baka kambing menurut jenisnya adalah seperti berikut:



  • Harga kambing baka boer yang diimport FB RM2800-3500 (Hanya ada atas permintaan)
  • Harga kambing baka boer tempatan RM750-RM1300 (Juga ada atas permintaan sahaja) - Julat harga bergantung pada umur, berat kambing dan Tukaran matawang asing
  • Kambing Jantan Boer
    Baka Boer Full Blood Jantan
  • Harga kambing baka boer betina import RM950-2000
    Kambing Anglo Nubian
    Baka Anglo Nubian Jantan

    Kambing Jamnapari
    Baka Jamnapari Jantan dan Betina
    Harga Kambing terbaik bagi pilihan anda. Hubungi Kami bagi pertanyaan lanjut. Nombor ada datas blog

Comments

Popular Posts