Pentingnya Halal & Haram

Assalamu'alaikum Wrmbth,

Anda tahu makanan haram? Oh, semestinya anjing dan babi haram, malah makanan dari sumber rezeki tidak baik seperti merompak dan mencuri. Kita umat islam wajib mengambil berat sebarang makanan yang kita makan kerana ia akan mempengaruhi hati dan pemikiran kita.

Sedarkah kita bahawa MUSTAJABNYA doa seseorang muslim berkait rapat dengan pemakanan yang haram. Bagaimana Allah swt mahu memakbulkan doa kita sekiranya, makanan dan pakaian yang kita pakai dari sumber yang haram.

Satu fenomena yang berlaku dalam masyarakat kita sekarang adalah hilangnya naluri umat islam mengambil tahu sejauh mana halalnya makanan yang mereka makan. Bagi golongan miskin dan sederhana, makanan yang murah harganya walaupun dari penjual bukan muslim diterima. Lihatlah pendedahan akhbar dibawah ini, sikap prasangka baik tidak bertempat harus diwasatiahkan dan indeks kewaspadaan terhadap peniaga bukan muslim harus disemat diminda. Peniaga muslim harus didahulukan kerana kita yang seakidah ini terikat dengan undang-undang ilahi.




Namun, peringatan buat golongan peniaga mukmin supaya meningkatkan kualiti perkhidmatan dan murahkan senyuman. Sesungguhnya senyuman membibitkan kemesraan antara pelanggan dan bukannya menyajikan pelanggan dengan hidangan muka masam mencuka.

Sama-samalah kita berusaha mencari keredhaan ilahi setiap detik dan ketika. Terutama dibulan ramadhan ini.

Salam Ramadhan dari kami di Pakar Kambing Golek Dan Panggang Harga Murah



Comments

Popular Posts