NASIHAT BERNIAGA DARI ABDUL RAHMAN B AUF

Assalamu'alaikum Wrmbth,

Saya terjumpa artikel tentang seorang sahabat nabi yan hebat berniaga, Abdul Rahman bin Auf. Sahih atau tidak belum pasti lagi tetapi nasihatnya memang bagus.

Mirip nasihat Ustaz Badli Shah Aliudin di IKIM FM pula tentang wasiat ayah pada 2 orang anaknya sebelum meninggal.

Sama-sama beroleh manfaat.

Nasihat perniagaan Abdul Rahman B Auf
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; Selawat dan Salam ke atas junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Sahabat Rasulullah, Abdul Rahman B Auf adalah seorang saudagar termasyur yang dijanjikan syurga.

Abdul Rahman B Auf pernah ditanya: Apakah strategy perniagaannya sehinggakan menjadi hartawan yang terkemuka pada zaman itu?

Jawabnya:

1. Aku tidak pernah menolak keuntungan walaupun sedikit…
2. Aku tidak pernah melambatkan penjualan barangan daripada yang meminta…
3. Aku tidak menjual secara tangguhan bayaran…

Apa yang dimaksudkan mengikut pendapat saya:

1. Jangan menolak rezeki walaupun sedikit pun. Adakalanya kita terpaksa menurunkan keuntungan perniagaan kita untuk sesetengah target market. Dengan itu, keuntungan masih kita dapat… rezeki masih berpihak kepada kita walaupun sedikit.
2. Percepatkan segala urusan jual beli. Percepatkan segala layanan pelanggan. Terbukti dari zaman dulu sehingga zaman kini, kelajuan dan kepantasan menangani perniagaan akan memberi pulangan yang tinggi.
3. Cash transaction only :)

Saya pasti, 3 tip perniagaan Abdul Rahman B Auf boleh diperkembangkan lagi dan menjadi antara strategy anda dalam menjalankan perniagaan ;)

ARTIKEL INI SAYA AMBIL DI SINI

Comments

Popular Posts