Burger Kambing di Pasaran

Assalamualaikum Wrmbth,
Semakin hebat nampaknya usahawan bumiputra muslim. Jom2 makan burger kambing

Perfect Agro perkenal burger kambing

Oleh OPAT RATTANACHOT
bisnes@utusan.com.my

KULIM 24 Dis. - Syarikat ternakan kambing dan biri-biri, Perfect Agro (M) Sdn. Bhd. (Perfect Agro), mahu menjadi antara pemain utama dalam industri makanan sejuk beku apabila berjaya menghasilkan burger daging kambing yang pertama seumpamanya di Malaysia.

Pengarah Urusannya, Datuk Razhi Yahaya berkata, produk burger daging kambing menggunakan jenama Kambest itu didatangkan dengan tiga jenis burger iaitu Chevon Oblong Burger, Chevon Burger dan Chevon Frankfurter.

Katanya, produk burger terbabit berjaya menembusi kebanyakan pasar raya di Lembah Klang sejak dua bulan lalu dan akan diperluaskan ke seluruh negara pada suku pertama tahun depan.

"Burger berasaskan daging kambing atau Kambest berpotensi maju memandangkan ia masih baru di pasaran negara ini.

"Penghasilan produk berkenaan dianggap sesuai dengan ciri pengguna Malaysia yang sentiasa mencari-cari kepelbagaian jenis makanan di samping populariti daging kambing yang diakui enak," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan kursus sempena Program Peningkatan Pendapatan (3P) bersama Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda) di Desa Keda Nagalilit, Padang Serai, dekat sini baru-baru ini.

Menurut Razhi, idea menghasilkan produk Kambest timbul setelah pihaknya mengenal pasti ramai di kalangan penternak haiwan berkenaan tidak berupaya memasarkan daging secara meluas di pasaran.

"Bagi mengatasinya, Perfect Agro telah melakukan perubahan dan menambah nilai produk. Kita tidak menumpukan semata-mata kepada daging segar, tetapi berusaha memperbanyakkan produk sampingan berasaskan daging kambing seperti burger dan sosej," katanya.

Tambah beliau, syarikat itu yang beroperasi sejak sembilan tahun lalu, kini mempunyai lebih 1,000 kambing dan biri-biri di tiga ladang iaitu di Baling, Kedah; Pengkalan Hulu, Perak dan Sepang, Selangor.

"Kambing yang mencapai usia matang akan dihantar ke kilang milik bersama Perfect Agro dengan syarikat lain di Puchong, Selangor untuk diproses menjadi burger dan makanan ala Perancis lain," jelasnya.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Perfect Agro, Muhd. Huzaimi Razhi berkata, produk Kambest mendapat sambutan menggalakkan daripada pengguna di Lembah Kelang sejak ia mula diperkenalkan pada Oktober lalu.

Katanya, sebanyak 5,000 paket produk Kambest berjaya dijual pada setiap tiga minggu di Lembah Klang.

"Dalam tempoh terdekat, kita mensasarkan ia meningkat kepada 15,000 peket untuk tempoh sebulan," katanya.

Beliau berkata, selain melantik ejen pemasaran, syarikat berkenaan turut menggalakkan penyertaan para peniaga kecil menerusi kursus penyediaan makanan yang dianjurkan bersama agensi kerajaan.

Katanya, buat permulaaan, pihaknya telah mengadakan kerjasama dengan Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda) bagi melatih 16 penjaja menghasilkan makanan siap dimakan burger Kambest.

"Setiap peserta dibekalkan peralatan penyediaan burger dan sebuah kios bernilai RM10,000 setiap satu," katanya.

Katanya, selain mempromosikan jenama Kambest, usaha berkenaan turut membantu kerajaan meningkatkan pendapatan di kalangan rakyat terutamanya di kalangan orang Melayu dan bumiputera.

Orang ramai yang berminat menyertai perniagaan atau mendapatkan maklumat lanjut mengenai produk burger berasaskan daging kambing Kambest boleh menghubungi Muhd. Huzaimi di talian 013-2084981 atau emel zemy12@yahoo.com.

LINK ASAL KAMBING

Comments

Popular Posts