Ternak Kambing: Kambing Saanen

Assalamualaikum Wrmbth,

Mari kita berkenalan dengan pelbagai spesis kambing. Kambing-kambing ini mempunyai kelebihan tersendiri :). Klik SINI untuk link asal artikel ini. Semoga beroleh manfaat


Kambing Saanen berasal dari Lembah Saanen di Switzerland. Ia merupakan baka kambing tenusu yang popular. Secara am nya ia sejenis haiwan yang tenang , tidak mudah teruja (placid nature).

Ciri-Ciri : Kulitnya berwarna tan atau olive dan diliputi bulu putih atau krim yang halus & pendek (short fine white coat).Tompok hitam mungkin terdapat dikulit telinga, hidung dan labu susu. Hidungnya lurus dan muka berbentuk segitiga. Telinganya sederhana dan tegak kesebelah dan kedepan. Tanduk didapati pada jantan dan betina dengan kekacang dileher. Ekornya tipis dan pendek dan mempunyai kaki lurus dan kuat.

Bulunya pendek berwarna putih atau krim dengan titik hitam di hidung, telinga dan di kelenjar susu. Hidungnya lurus dan muka berupa segitiga. Telinganya sederhana dan tegak ke sebelah dan ke depan. Ekornya tipis dan pendek. Tanduk didapati pada kedua-dua jantina. Kekacang di leher boleh dilihat pada baka ini.

Berat : Berat lahir adalah 3.0 kg (Jantan) dan 3.3 kg (Betina) sementara berat dewasa 68-91 kg (Jantan) dan 36kg - 63kg (Betina).

Tinggi yang ideal untuk Doe adalah 81 sm dengan berat lebih kurang 61 kg, manakala Buck, 94 sm dan berat 81 kg.

Susu : Pengeluaran susu dibawah pengurusan yang baik di Malaysia boleh mencapai lebih 3 kg/hari (Purata 2 – hampir 5kg/hari) atau pun 500 kg – 1200 kg untuk tempoh laktasi 250 hari (purata 800 kg). Kandungan butterfat susu (lemak susu) 3-4%.

Bersaiz sederhana dan ada yang besar. Anggaran berat bacaan 65 kg dengan tulang yang berceranggah dan bertenaga serta sihat.

Betina perlu mempunyai ciri feminin & tidak kasar Berwarna putih atau krim cerah dan kadang-kadang ada tompokan . Berbulu pendik dan halus, kadang-kadang berjambul di bahagian tulang belakang dan peha. Telinga tegang, dan menghala ke depan. Muka lurus. Sensitif terhadap cahaya matahari, lebih produktif dalam keadaan sejuk. Tempat berteduh perlu disediakan.

Comments

Popular Posts