Kandang Kambing Wak Tembul

Assalamu'alaikum Wmbth, Lepas ziarah kandang wak mail dan alwi, kali ni kita pusing semula ke kampung rantau pangjang Klang. Kandang siapa saya nak lawat ya. Nama di beri Wak Tembul, orang kata sebab campak dalam air timbul. Ada2 saja orang jawa ni, ada nama Suparman, Suparjo, Kochet dan lain-lain. Namun, ini untuk generasi lama je, orang jawa kontemporari macam kami nampaknya ada citarasa sendiri. Wak Tembol ni orang diamanahkan penduduk kampung rantau panjang untuk mengorek kubur.
kambing aqiqah
Kandang Wak Tembul, musim hujan memang timbul atas air

kambing aqiqah
Wak Tembul kata, dia buat kandang kecil je mula2 ni dan ada rezeki besarkan sikit2.

kambing aqiqah
Biri Biri Barbados generasi ke berapa ntah di Malaysia ni

kambing aqiqah
Si Kacak Hensem lagi bergaya, Pejantan wak belah kanan tu, kuat nyondol orang ni. 1 masa nanti siap ko kena sembelih

kambing aqiqah
Boleh la jadi duit tambahan wak, selain buka car wash bela kambing
Tak sangka pula wak ni bela kambing. Semua kambing yang dibela adalah jenis biri biri Barbados.Semalam makcik saya beritahu ada orang kampung tengah lelong kambing, RM250~400 seekor murah sangat tu. Langkah saya ke kandang wak hari ini bukan untuk menempah lubang kubur tapi saja usha-usha mana la tau ada rezeki. Rupa2nya langkah kiri, takpelah Wak, saya pun bukan nak beli biri biri, kambing kampung hibrid okla. Sempat juga jengah2 pejantan barbados wak tembol ni.

Saiz adalah dalam 60-70kg dan bukan untuk dijual. Wak ni buka car wash, sambil tu bela kambing dan ayam belanda beserta itik. Penternak tradisional macam wak ni dah makin kurang. Mana taknya ramai tutup kandang sebab dah tua dan tiada yang berminat ataupun tak mampu bersaing dengan kambing import. Wak pun jenis intensif, kambing semua makan suap, lepas bawah belah petang untuk senaman dan pencuci mulut sikit. Selamat maju jaya wak. Kandang memang klasik tapi kambing biri biri menghuninya memang cantik.

Comments

  1. aku nk bela barbados jugak nih..nk kacuk dgn malin n longtail.hehe..start esok smpai jmaat cuti nk buat kndang smpai siap..sabtu g malawat kndg alwi..huhu

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam tuan fairul..kne pelbgaikn cket trnakn spya ade plihn utk pmbeli n pusingn modal.feral tu sekor je nostalgia sbb kwn bg.tula kmbing prtma aku.hehe..sbb ade sekor feral tula bt aku terkecimpung dlm arena perkmbingan ini..
    Insyaallah..aku plan mmg 2kreta stakat ni tkut ade prubhan dsaat akhir.aku plan nk ikut skali tgok kmbing tu g mragut.hehe..repot mmg kne bt laa..kalu x xsah lwatan tnpa lporn ssulan..:-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum

Popular Posts